
روابط عمومی ایده آل
اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی و ارتباطات انسانی تعاریف مختلفی از روابط عمومی دارند ؛ تعاریفی که شاید درنگاه اول به دلیل وجود ادبیات مختلف ؛ کمی متفاوت به نظر برسد ؛ اما معمولا همگی بر یک محور کلیدی تاکید دارند و آن چیزی نیست جز بر قراری ارتباطات موثر و تعاملات دو سویه سودمند ؛ فی مابین سازمان و مخاطبین.
اهداف و فلسفه ذاتی روابط عمومی در همه جای دنیا تقریبا یکی است ؛ اما گاهی بعضی از نا آگاهی ها و سیاست های غلط موجب میشود که بعضی از روابط عمومی ها ضمن خروج تدریجی ازاهداف اصلی ؛ خود و سازمان را با مخاطرات جدی و چالشهای اساسی رو به رو نمایند . ؛ حساسیت بالای روابط عمومی ها می طلبد که مدیران ارشد شرکتها و سازمانها نگاه ویژه ای به این بخش مهم داشته باشند .
برای روشن شدن موضوع ضمن پرهیز ازبیان چالشهای عدیده موجود در روابط عمومی های کشور ؛ مشخصا نسبت به بر شمردن برخی صفات عالی یک روابط عمومی ایده آل اکتفا خواهم کرد؛ شاید این شاخصها بتواند معیار مفیدی برای تجزیه و تحلیل عملکرد این واحدها قرار گیرد .
معمولا در یک روابط عمومی ایده آل روسا و کارکنان بر اساس تحصیلات و تجربیات مرتبط وهمچنین نظام شایسته سالاری انتخاب میشوند.
اطلاع رسانی به موقع ؛ صحیح و صاقانه جزو ابتدایی ترین ابزار یک روابط عمومی ایده ال به شمار می رود .
در یک روابط عمومی ایده آل ایجاد جو همدلی ؛ هم زبانی و تعاملات دوستانه بین کارکنان و مدیران ارشد سازمان و همچنین مخاطبان بیرونی امری رایج و طبیعی است .
در روابط عمومی ایده آل معمولا مجیز گویی و کرنش کردن در برابر مدیران ارشد مذموم و ناپسند به شمار می رود .
برای یک روابط عمومی ایده آل مشتری مداری و تکریم او ؛ از اولویت بالایی برخوردار است و بسیار با اهمیت می باشد.
روابط عمومی ایده آل این روزها کمتر هزینه بر وهزینه ساز است ؛ این نوع از روابط عمومی بیشتر به دنبال تبادل پایا پای تبلیغاتی و شناسایی ظرفیتهای درونی خود است .
این نوع از روابط عمومی بیش از اینکه در خدمت مدیریت باشد خادم سازمان و مخاطبان آن است .
روابط عمومی ایده آل جایی است که برای هنر و هنرمند ؛ نوشته و نویسنده ؛ پژوهش و پژوهشگر ؛ نقد و منتقد ارزش و احترام خاصی قائل است .
روابط عمومی ایده آل خود اولین و منصفترین نقد کننده سازمان است ؛ گاهی وکیل است و گاهی مدعی العموم ؛ آینه ای شفاف و زلال است.
تولید اندیشه ؛ ابتکار؛ خلاقیت ؛ نوآوری ؛ پویایی و امید در این نوع از روابط عمومی موج می زند.
بهره گیری از ظرفیتهای به روز در بستر فن آوری اطلاعات و ارتباطات جز لاینفک یک روابط عمومی ایده آل بشمار می آید .
روابط عمومی ایده آل مخبر نیست ؛ گزارش دهنده است .
توجه به سلامت روحی ؛ روانی و معیشتی پرسنل و بررسی مستمر میزان رضایت شغلی آنان از جمله اصلی ترین وظیفه یک روابط عمومی ایده آل به شمار می آید .
اخلاق حسنه ؛ ادب ؛ آراستگی و معاشرت پسندیده در میان کارکنان این نوع از روابط عمومی ها زیاد دیده می شود .
درک عمیق نسبت به برنامه های کوتاه ؛ میان و بلندمدت و اهداف عالیه سازمان و حرکت در آن جهت جز وظایف ذاتی روابط عمومی ایده آل بشمار می آید .
حال اینکه جایگاه بعضی از روابط عمومی ها ی ما در کشور کجاست ؛ قضاوت با شما …….
هفته؛ ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد.
حمید نجف