انتظارات و مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها
امروزه در جهان در ابعاد مختلف اعم از فرهنگی، اقتصادی اجتماعی و سیاسی در حال حرکت به سمت استفاده بهتر و بجای و هر چه بیشتر از ابزارهای دیجیتال و الکترونیک و شبکه های مجازی مختلف اجتماعی است و در این بین روابط عمومی ها باید با سرعت و شتاب بیشتری در استفاده مطلوب تر از این ابزارها به نحو احسن بپردازند.
روابط عمومی به عنوان یکی از مهمترین بخش های سازمان از نقش استراتژیک برخوردار است و باید مقوله مسئولیت اجتماعی سازمان خود را سر لوحه برنامه ریزی عملکردی سازمان خود قرار دهند.
آنچه در گذشته ما در روابط عمومی انتظار داشتیم فعالیت های انتشاراتی، تبلیغاتی، اطلاع رسانی، برنامه ریزی ایجاد و ارائه محتوای استراتژیک موفقیت آمیز، الگوی ساختار و فرآیند تولید محتوا در وبسایت های سازمانی و پایگاه های خبری، آموزش کارشناسان و فعالین روابط عمومی در سازمان و ایجاد کمپین تبلیغات موثر و ارزیابی از تبلیغات انجام شده و در زمان حال قابلیت یک سیستم مدیریت محتوای الکترونیکی، وب سایت آموزشی، اپیلیکیشن موبایل برای استفاده ذینفع سازمان، پادکست، پویانمایی- اینفوگرافیک، خلاقیت و نوآوری تولید اپیلیکشن و پیام رسان جهت ارائه محتوای الکترونیکی و تولید محتوای چندرسانه ای متناسب با نیاز سازمان و استفاده هوشمند از آن جهت برگزاری همایش های سازمانی در درون و بین سازمانی می باشد.
اما مسئولیت اجتماعی روابط عمومی امروز اهمیت خاصی دارد بویژه در دوره ای که اکنون با مشکل کرونا روبرو هستیم.
روابط عمومی باید زحمات کسانی که در خط مقدم نبرد با این مشکل اجتماعی هستند را به قاب دوربین و رشته تحریر درآورد و انعکاس پیام های روابط عمومی مردم را ملزم به اطاعت از دستورات مقامات بهداشتی وارد نماید که متاسفانه اکنون فقط روابط عمومی وزارت بهداشت این وظیفه را انجام می دهند و دیگر روابط عمومی ها کمترین مسئولیتی در این حوزه را مسئولیت خود نمی دانند
در انتظار بعدی روابط عمومی سازمان های دولتی و خصوصی باید سازمان خود را مجاب به ادای مسئولیت اجتماعی خود در این دوره خاص بنمایند و هر سازمان دولتی و خصوص در حوزه فعالیت خود برای کم کردن آلام مردم کوشش وافری تمایند که مهمترین آن تخفیف های مالی و معنوی برای مردم است که متاسفانه آنچه دیده می شود سکوت مرگبار روابط عمومی ها در این خصوص است.
روابط عمومی ها اعم از روابط عمومی سازمان ها و تشکل های روابط عمومی ها باید در تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی کوشش کنند.
اگر در این برهه از زمان مردم به مسئولیت پذیری اجتماعی خود اهتمام ورزنده قطعی بدانید بر مشکل کرونا غلبه خواهند کرد و روابط عمومی ها با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و اجتماعی باید جهت افکار عمومی جامعه را به طرف مسئولیت پذیری اجتماعی سوق دهند تا مردم این مسئولیت پذیری اجتماعی که از طریق تشکل های مدنی جامعه انعکاس یافته مسئولیت خطیری که بر عهده دارند فایق آیند.
ابوالقاسم حکیمیان
عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران